سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد:

رشد ۱۶ درصدی تلفات تصادفات در سال ۱۴۰۱

جام جم آنلاین در گفت‌وگو با رئیس پلیس پیشین راهور تهران بزرگ بررسی می‌کند ‌

آمار قربانیان تصادفات دوباره افزایشی شد | آمارسازی برای کاهش قربانیان تصادفات    

رئیس پلیس پیشین راهور تهران بزرگ در واکنش به افزایش 16 درصدی قربانیان سوانح ترافیکی می‌گوید: بی‌توجهی به شرایط جاده، ایمنی خودرو، نظارت، امداد و نجات و آموزش سبب شده شرایط برای بازگشت به سال‌هایی که بیش از 28 هزار نفر قربانی سوانح ترافیکی می‌شدند، فراهم شود.
رئیس پلیس پیشین راهور تهران بزرگ در واکنش به افزایش 16 درصدی قربانیان سوانح ترافیکی می‌گوید: بی‌توجهی به شرایط جاده، ایمنی خودرو، نظارت، امداد و نجات و آموزش سبب شده شرایط برای بازگشت به سال‌هایی که بیش از 28 هزار نفر قربانی سوانح ترافیکی می‌شدند، فراهم شود.
کد خبر: ۱۴۰۷۱۸۸
نویسنده مهدی آیینی

به گزارش جام جم آنلاین، براساس آماری که بتازگی سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است، سال گذشته‌ 19 هزار و 490 نفر جان خود را به دلیل تصادفات رانندگی از دست داده‌اند. این درحالی است که در سال 1400 آمار قربانیان سوانح ترافیکی 16 هزار و 778 نفر گزارش شد.

به این ترتیب می‌توان گفت آمار سوانح ترافیکی در کشورمان 16.2 درصد افزایش پیدا کرده و به عبارت دیگر ‌ برای کاهش آمار قربانیان سوانح ترافیکی اقدام مناسبی در کشور انجام نشده است‌.

بیگانگی وزارت راه با راه

بازگشت به سال‌های سیاه مرگ و میر در جاده | آمار سازی برای کاهش قربانیان تصادفات    

کارشناسان معتقدند دستگاه‌های مسئول برای کاهش آمار قربانیان سوانح ترافیکی اقدامی نکرده‌اند. به همین دلیل نباید توقع داشت که آمار قربانیان تصادفات کاهش پیدا کند.

‌ هادی هاشمی، رئیس پلیس پیشین راهور تهران بزرگ یکی از این کارشناسان است که در گفت‌وگو با جام جم آنلاین تاکید می‌کند: هیچ نهاد یا شخصی ترافیک را کنترل نمی‌کند. به همین دلیل نباید توقع داشت که آمار فاجعه بار قربانیان سوانح ترافیکی روندی کاهشی پیدا کند.

 او با اشاره به اینکه وزارت راه با راه بیگانه است، عنوان می‌کند:‌ نرخ تراکم راه در کشورمان اکنون حدود 5.2 است یعنی به ازای هر ‌ 100 کیلومتر مربع در کشورمان ‌5.2 کیلومتر راه ایجاد شده است. این درحالی است که این نرخ در سال 2014 در ژاپن 650، در آلمان 180، در آمریکا 165 در پاکستان 32 و در سوریه 38  کیلومتر بود.

به گفته هاشمی در چنین شرایطی نباید توقع داشت که آمار سوانح ترافیکی در کشورمان کاهش پیدا کند.‌

رئیس پلیس پیشین راهور تهران بزرگ با بیان اینکه نگهداری از راه نیز در کشورمان شرایط فاجعه باری دارد، تاکید می‌کند:‌ ما ضعیف‌ترین کشور ‌جهان در زمینه نگهداری از راه هستیم. در کشورهای پیشرفته 6 درصد ارزش راه را در سال برای نگهداری از راه هزینه می‌کنند و در کشورهای در حال توسعه 4 درصد از ارزش راه به این مهم اختصاص پیدا می‌کند.

آن طور که او توضیح می‌دهد در کشورهای فقیر 2درصد ارزش راه برای نگهداری از راه هزینه می‌شود. اما در کشور ما یک‌درصد ارزش راه  برای نگهداری از راه در نظر گرفته می‌شود. اما در نهایت نیمی از آن تخصیص پیدا می‌کند.

خودروسازها پاسخگو نیستند

بازگشت به سال‌های سیاه مرگ و میر در جاده | آمار سازی برای کاهش قربانیان تصادفات    

در این بین کارشناسان تاکید می‌کنند که بی‌توجهی خودروسازها به ایمنی خودرو  نیز یکی از عوامل اصلی افزایش آمار قربانیان سوانح ترافیکی است.

‌ رئیس پلیس پیشین راهور تهران بزرگ در این باره توضیح می‌دهد: خودروساز‌ها جان مردم و کشور را به بازی گرفته‌اند و به هیچ نهاد یا مقامی پاسخگو نیستند.‌

در بحث نظارت و کنترل نیز باید گفت‌ جاده‌های ما هوشمند نیست و پلیس در نهایت می‌تواند حدود 2 درصد از جاده‌های کشور را پوشش بدهد و کنترل کند.

هاشمی با اشاره به اینکه شرایط امداد و نجات نیز در کشورمان فاجعه است، عنوان می‌کند:‌ در پایتخت حدود 20 دقیقه زمان می‌برد تا تیم های نجات در صحنه تصادف حاضر شوند. این درحالی است که در دنیا تیم های نجات در پنج دقیقه خود را به صحنه تصادفات می‌رسانند‌.

آمارسازی خطرناک

بازگشت به سال‌های سیاه مرگ و میر در جاده | آمار سازی برای کاهش قربانیان تصادفات    

مساله دیگری که در این بین برخی کارشناسان نسبت به آن هشدار می‌دهند، آمارسازی برای کاهش قربانیان سوانح ترافیکی است. این رویکرد از این حکایت دارد که در کشورمان برخی مسئولان بجای برطرف کردن مساله سعی در پاک کردن صورت مساله دارند.

‌رئیس  پلیس پیشین راهور تهران بزرگ در پاسخ به این پرسش که آمار قربانیان سوانح ترافیکی در برخی سال‌ها  چگونه کاهش یافت؟‌به جام جم آنلاین می‌گوید: در برهه‌ای برای کاهش قربانیان سوانح ترافیکی از  جان مایه گذاشتیم. اما ‌مدتی بعد وقتی متوجه شدند نمی‌توانند این آمار را کاهش بدهند اقدام به آمارسازی کردند.

او در پاسخ به این پرسش که آمارسازی چگونه صورت گرفته است؟ توضیح می‌دهد: برای نمونه آمار اتباع بیگانه از قربانیان سوانح ترافیکی حذف شد و یا اگر مجروح تصادفات پس از 30 روز فوت کند او را جزو آمار قربانیان سوانح ترافیکی محسوب نمی‌کنند.

آن طور که هاشمی توضیح می‌دهد اگر یک خودرو از روی پل سقوط کند و سرنشینان خودرو درون رودخانه بیفتند و جان بدهند نیز جزو آمار قربانیان سوانح ترافیکی قرار نمی‌گیرند. در واقع اگر خودرو از حریم جاده خارج شود و سرنشینان آن کشته شوند جزو آمار مرگ و میر  سوانح ترافیکی قرار نمی‌گیرند.

‌بنابراین می‌توان گفت که این روزها نیز تعداد قربانیان سوانح ترافیکی با سال‌هایی که بیش از 28 هزار نفر در جاده‌های کشور قربانی می‌شدند، تفاوت چندانی نکرده است و تنها عده‌ای از قربانیان از آمار خط خورده‌اند.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها